Wat zijn de kosten van het verkopen van je huis

Kosten verkoop huis

Wilt u uw huis verkopen? Dan heeft u de keuze om dit vrij op naam (v.o.n.) of kosten koper (k.k.) te doen. Kosten koper houdt in dat de koper van de woning de bijkomende kosten betaalt. Bij het verkopen van een woning vrij op naam betaalt de verkoper de bijkomende kosten. Bijkomende kosten bij de verkoop van een woning zijn:

  • Overdrachtsbelasting, 2 procent van de woningprijs.
  • Transportakte inschrijven bij het Kadaster. Deze kosten bedragen, samen met de notariskosten, ongeveer 1.000 euro.

Deze bijkomende kosten verkoop woning zijn echter niet aftrekbaar van de belasting. Ook de eventuele vergoeding die je als verkoper betaalt aan een makelaar, is niet aftrekbaar. Doorgaans de meeste woningen in Nederland worden K.K. (kosten koper) verkocht. Dit neemt niet weg dat verkoper geen kosten heeft. Bij kosten verkoop huis denk je aan de makelaarscourtage (kan oplopen tot zo’n 1,8% exclusief BTW), advertentiekosten, rentekosten gedurende de verkoop en verhuiskosten. Daarnaast dient u rekening te houden met kosten om de woning verkoopklaar te maken. Een goede makelaar kan u exact vertellen wat potentiele kopers afschrikt en wat u kunt doen om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Dit kan varieren tot het opruimen van de woning, schilderwerkzaamheden, het aanbrangen van plintjes en afwerklatjes, tuin op orde brengen enzovoort. Kunt u dit allemaal zelf dan zult u zich een hoop kosten besparen maar voer deze belangrijke werkzaamheden wel uit anders is het echt duurkoop!

Soms is het noodzakelijk om uw woning te laten inrichten door een verkoopstylist. Zij kunnen met minimale aanpassingen een goede indruk geven aan uw woning voor potentiele kopers. U dient hierbij rekening te houden met zo’n 350 euro per maand. Niet goedkoop maar in bepaalde gevallen echt aan te raden.

Aftrekbare kosten verkoop eigen woning

Heeft u uw eigen woning verkocht en is de verkoopprijs lager dan de eigenwoningschuld, dan heeft u een restschuld. Voor woningen met een restschuld die na 28 oktober 2012 zijn verkocht, is een nieuwe regeling in het leven geroepen. Sluit u voor de financiering van deze restschuld namelijk een lening af, dan is de rente over deze lening voor 10 jaar aftrekbaar in box 1. Dit houdt in dat u deze rentekosten mag aftrekken van uw belastbaar inkomen, waardoor u minder belasting hoeft te betalen. Financiert u deze kosten dus mee in uw hypotheek, dan is de hypotheekrente die u over dit deel betaalt voor 10 jaar aftrekbaar.

Niet aftrekbare kosten aankoop huis

Daarnaast zijn een aantal kosten aankoop woning niet aftrekbaar. Hierbij kun je denken aan:

  • Bemiddelingskosten voor de aankoop van je woning, zoals makelaarsprovisie
  • Overdrachtsbelasting
  • Notariskosten en kadastrale kosten die je maakt voor de koopakte
  • Bouwrente over de periode vóór het afsluiten van de voorlopige koopovereenkomst

Deel dit bericht

door

18 december 2018